ИРИНА ВЕЛИКОВА, УПРАВИТЕЛ НА ЕС ТИ ЕМ ГРУП
ИРИНА ВЕЛИКОВА, УПРАВИТЕЛ НА ЕС ТИ ЕМ ГРУП
Националният статистически институт (НСИ) съобщи за увеличаване на износа и вноса в България. За февруари продажбите в чужбина са нараснали с 16,3% спрямо година по-рано. Износът към ЕС бележи ръст от 10,6% показват предварителните данни на НСИ. Най-голямо е ускорението при износа на машини за Евросъюза…
Националният статистически институт (НСИ) съобщи за увеличаване на износа и вноса в България. За февруари продажбите в чужбина са нараснали с 16,3% спрямо година по-рано. Износът към ЕС бележи ръст от 10,6% показват предварителните данни на НСИ. Най-голямо е ускорението при износа на машини за Евросъюза…
Когато се увеличават обемите на товарите, спедиторите също ускоряват своя режим на работа и настройват услугите си към търсенето на пазара. Напоследък станаха актуални експресните групажни линии и точно за тях разговаряме с Ирина Великова – управител на млада, но амбициозна фирма, специализирана в сухопътните директни транспорти.
– Г-жо Великова, какво насочи интереса на товародателите към експресните групажни линии?
– Традиционните групажни линии тръгват веднъж, два пъти на седмица и стигат до различните точки в Европа с 3 – 4 претоварвания по складове след 5 – 6 работни дни. Този продукт е добре познат на пазара и мога да кажа, че колегите от спедиторския бранш се справят чудесно с него. Но когато говорим за експресни групажи, трябва да отбележим, че това е качествено различен сервиз, при който товарите се возят директно (склад – склад) – няма рискови претоварвания, забавяния, забравяния. По-бързите и сигурни доставки с ежедневни тръгвания и вземания естествено насочиха интереса на много товародатели към нашия продукт.
– Освен с бързината с какво друго тази услуга е важна за клиентите?
– С риск да се повторим има още няколко ключови разлики: първо, този транспорт е далеч по-сигурен – при претоварванията по складове най-често се получават „забравяния“ на пратки от преминаващ камион, щети при сваляне/вдигане на стоката с машина, дори кражби. Всичко това е невъзможно при директните експресни групажи. В допълнение екипът на Ес Ти Ем Груп може да организира пратката да бъде взета и тя да тръгне в рамките на 24 часа от и за почти всеки град в Европа. За да съм по-точна, от и за всички европейски страни ежедневно организираме и изпълняваме транспорт. Ние не чакаме определен ден от седмицата, за да тръгне камион.
– Как успявате да напълните камионите?
– Пълним камионите благодарение на доверието, което имат в нас партньорите ни товародатели. При групирането на самите камиони физически консолидираме стоките по тип стока, бързина на доставка и релация. Няма как например електрониката да пътува с хранителни стоки. В много редки случаи, за да оптимизираме разходите на клиента, използваме и стандартните групажни линии на колеги от бранша, но не е това типът услуга, която целим да предоставим на клиентите. Случаи със забравени стоки и щети не влизат в нашите представи за добър сервиз. Ес Ти Ем Груп не предлага най-ниската цена, но дава гаранция за целостта на стоката и бързината на доставката.
– Няма ли превозвачите, с които работите, един ден да Ви откраднат клиентите?
– Това е реално невъзможно. Ние имаме разработена сложна схема на организация на транспорт, която не може да се репликира от никой превозвач. Още повече, имаме добавена стойност и за превозвачите и не е в техен интерес да ни „прескачат“. Един превозвач не би могъл да обхване цялата транспортно-логистична схема на нашия клиент. Ние сме тези, които изработваме най-добрия вариант за доставка на стоката, защото производителят или търговецът нямат време и специализирани екипи, за да вършат и тази работа. Ако работиш с много страни и с много стоки, не можеш да разчиташ, че превозвачът ще ти изработи най-подходящата схема и ще ти гарантира навременното пристигане на стоките.
– Как проследявате пратките? Имате ли специален софтуер?
– Оптималните транспортни решения идват от мотивираните експерти, от хората, а не от сложни алгоритми и софтуери. В този смисъл ние предпочитаме да инвестираме в човешките умения и нашите хора. Модерен софтуер, разбира се, имаме, но няма да ни чуете да се прехласваме по неговите качества… Просто защото той не прави транспорта, не казва от какво се нуждаят нашите партньори. Най-важ-ният софтуер се намира в главите и сърцата на екипа на Ес Ти Ем Груп.
– Как избирате нов превозвач, с който да работите?
– Ес Ти Ем Груп се изгради върху опита на нашите логистици с доста сериозен стаж зад гърба си, които дойдоха при нас от сериозни транспортни компании, имат контакти и владеят добри практики. Това беше основната стъпка, над която започнахме да надграждаме, защото вече имахме доверието на превозвачите. Новият превозвач трябва да има поне 3 препоръки от свои клиенти, да притежава целия набор документи с лицензи и дати на валидност. Ако трябва да съм искрена, не възлагаме експресна поръчка на партньор, с когото не сме работили. Предпочитаме проверен, а новият тестваме в групажи, които не са експресни, за да имаме възможност да го видим в действие. Това е от изключителна важност, особено когато става дума за спешно внасяне на суровини за производството. Тогава не можем да поемем излишни рискове, защото голяма част от нашите клиенти работят 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата и всичко е предвидено до смени и часове. Суровината трябва да пристигне точно навреме, за да не наруши ритъма на работния процес.
– Казахте, че организирате доставки до почти всеки град в Европа. Кой е най-интересният курс във Вашата практика?
– Карали сме товари навсякъде. Дори в Исландия. Макар да не е толкова лесно, можем да стигнем и на високо, и на студено място. Интересен тип товар? Карахме преди няколко месеца корпуси на торпеда от Норвегия за Гърция. Возим и извънгабаритни товари – големи профилни тръби, които се товарят само с кран. Имаме и доста опасни товари, част от тях цели, друга част – ADR. Най-често се движат от и за други страни в Европа суровини за производство, машини, козметика. Напоследък забелязваме, че части за машини, традиционно идващи от Китай, вече се внасят от Европа.
– Как една млада фирма като Ес Ти Ем Груп печели оферти?
– Ние мислим единствено и само как да помагаме с нашата експертиза и мотивация на партньорите да си вършат работата, като имат оптимална верига на доставки. Хората разпознават това и ни се доверяват.
– Откъде идва добавената стойност в експресните групажи?
– Добавената стойност идва и от нивото на обслужване. Че е бърза и сигурна, е ясно. Но ние трябва да преценим колко важна е за клиента бързината, да спомагаме за спазване на сроковете, да му даваме нужните данни, за да взема максимално информирани решения във всеки един момент.
– Към какви нови територии се стремите? Не Ви ли изкушава складирането като дейност?
– Засега оставаме на територията на чистата спедиция. Дейността складиране е въпрос на обеми, а не на изкушение. Използваме партньорски складове на колеги, където аутсорсваме обработката на стоката. Нашата специализация (там, където можем да добавим най-висока стойност) е при сухопътните директни транспорти.